donderdag 26 juni 2008

Boekbespreking door Biblion

TRIAS POLITICA ETHICA
Ruud Thelosen

Maatschappelijke problemen en een groeiende onverschilligheid ten opzichte van de politiek laten zien dat ons democratisch bestel voor verbetering vatbaar is. Trias politica ethica bevat gezichtspunten die tot een vernieuwing van onze samenleving kunnen leiden. Wanneer parlement en regering in wetgeving zorg dragen voor een afgebakend gebied voor de economie enerzijds en het sociaal maatschappelijk leven anderzijds, kunnen de drie gebieden zich, in een gezonde wisselwerking tot elkaar, naar hun eigen wetmatigheid ontwikkelen. Trias politica ethica mikt op een herwaardering én praktische toepassing van de beginselen van vrijheid, gelijkheid en solidariteit. In dit boek wordt aan de hand van een groot aantal actuele vraagstukken getoond hoe deze gezichtspunten tot richtinggevende principes kunnen uitgroeien.

ISBN: 9789073310421 Aantal pagina's: 96 Uitvoering: Paperback Verschijningsjaar: 2006 taal: Nederlands

Review
In dit boek maakt de auteur onderscheid tussen drie maatschappelijke domeinen: overheid, economie en sociaal-maatschappelijke leven (sociale driegeleding). Voor een 'goede' samenleving heeft elk domein zijn eigen plaats en verhouding tot de andere domeinen. De auteur werkt dit uit vanuit een antroposofische visie. Door toepassing van deze driedeling op een aantal concrete maatschappelijke vraagstukken geeft hij interessante doorzichten op eigentijdse waarden en normen. Daarbij gebruikt hij metaforen en beelden die deze doorzichten op een heldere manier ondersteunen. Hoewel door het grote aantal onderwerpen er wel een wat gefragmenteerd beeld onstaat, geeft de auteur geeft een handzaam discussiekader voor actuele maatschappelijke vraagstukken. Review: Dr. G.H. Hagelstein, Biblion.

Geen opmerkingen: